Peter Prahls Favoriter: Strömlinjeformade Plånböcker

Som ett självklart fan av den avskalade svenska stilen (har jag nämnt hur mycket jag gillar den nordiska looken?), så har jag funderat en hel del på streamlining på sistone. Det kanske är lite sent för vårstädning, men det är i klassisk Peter Prahl-anda att vara fashoinabelt sen―så jag har lite höststädning istället.

Den här gången handlar det om plånböcker. Varje man med stil vet att plånboken är en reflektion av en själv. Plocka fram en sliten gammal sak med kardborre, och det är ganska kört. Således, här är mina favoriter just nu när det gäller plånböcker och korthållare.

Belroys plånböcker tillverkas i Storbritannien, och är specifikt designade för att få bort den där jobbiga klumpen i fickan som de flesta av oss män måste stå ut med när det gäller kort, sedlar och mynt. Allt hålls på sin plats med tillverkarens signatur-sleeve, som nu finns i en snygg nyans av kolgrå. Det finns till och med en praktisk liten ficka för SIM-kort.

SECRID Cardslide är endast 17mm tjock och väger bara 70 gram, vilket verkligen sparar utrymme. Den har plats för nycklar och mynt, samt har en unik Cardprotector vilket skyddar dina kort från att böjas, brytas och kopieras med kontaktlös förfalskningsteknik. Min personliga favoritegenskap är dock hur korten enkelt hoppar upp med en solfjäder-mekanism.

Om du föredrar en mer traditionell form så kan Want Les skinnplånbok med sedelklämma vara något för dig. Den är optimerad för skjortfickor såväl som byxfickor, och en löstagbar sedelklämma medföljer för att enkelt hålla koll på alla dina sedlar. Den här kan vara ett fall av stil över substans, med den oemotståndliga kombinationen av marinblå och mollskinn. Bara det bästa för Peter Prahl!

Det kanske inte är svenskt, men Exentri är från Norge, så nästan. Deras plånbok har ett förvånansvärt enkelt litet fönster som låter ditt kort glida ut utan några svårigheter. Om du vill ha den där rena James Bond-känslan, så är Exentri något för dig. Koskinn och rostfritt stål skapar tillsammans en finish som utstrålar kvalitet. Jag satsar på att Caiman brown kalvskinn blir den som sticker ut mest den här säsongen.

Vilket märke du än väljer, här är mitt råd: Precis som skor och väskor så bidrar plånböcker till att skapa ett långvarigt intryck, så välj väl och överväg dina behov. Som en London-bo så behöver jag ha Oyster-kort i åtanke såväl som vardagsnödvändigheter. Överväg vad du har och dra en slutsats baserat på hur mycket du behöver ha plats för... Och dina restaurang-poängkort räknas inte som absolut nödvändiga!