Peter Prahl Recenserar Brooklyn

Jag bestämde mig för att se en lite annorlunda film den här gången, eftersom jag inte kan minnas att jag tidigare recenserat några romantiska filmer. Jag vill inte att ni alla ska tro att jag bara ser skräck och actionfilmer..! Så jag la mig tillrätta i fåtöljen och föreberedde mig på en tråkig en och en halv timme som jag tänkte skulle ge mig en chans att ta igen lite sömn. Men jag var vaken genom hela filmen, och avnjöt den till fullo. Jag kan nu uppskatta varför så många tycker att denna film definitivt är värd en Oscar-nominering. Det är en romantisk, hjärtevärmande historia som kommer att dela de flesta tittare, då Ellis Stacey måste välja mellan två olika män i två olika länder. Filmen handlar om en ung kvinna som lämnar sin hemstad på Irland för att satsa på sina drömmar i det skinande Amerika, och därmed lämnar sin familj bakom sig. Hon anländer i Amerika, men känner sig fortfarande fäst vid Irland, vilket ger henne rejält med hemlängtan. Detta förändras dock när hon träffar en man som hon blir djupt förälskad i. Han bidrar till att lindra hennes hemlängtan och får henne att inse att det inte finns någon annanstans hon hellre skulle vilja vara. Tyvärr dras hon ner till jorden igen när hennes mor blir sjuk och hon måste resa hem för att ta hand om henne. Således uppstår dilemmat om hon ska stanna där, eller återvända till Brooklyn där hon lever ett helt annat liv. När hon är hemma på Irland träffar hon ännu en man hon börjar få känslor för, vilket gör hennes liv betydligt svårare, då hon nu också måste välja mellan dessa två män.

Filmen gjorde mig mållös med hur vacker och rörande den var. Vissa gånger sträckte jag mig efter näsdukarna, men jag grät inte ska ni veta... en imponerande bedrift för Peter Prahl! Okej, en liten tår kanske rann ner längs min kind, men jag var inte ensam. Jag utmanar er att gå och se denna film och inte ens bli lite tårögda. Överlag tyckte jag om filmen, och jag skulle inte bli förvånad om den fick en Oscar-nominering för bästa film, för den var verkligen så bra. Men, som sagt, en liten varning om att ha näsdukar till hands är nog på sin plats.