Allmänt big short, brad pitt

Peter Prahl recenserar: The Big Short

Av alla filmer som kommer/har kommit ut denna filmsäsong, så fanns det en som jag tog mig ut för att se. Jag kanske inte verkar som den mest finansintresserade personen, med tanke på min kärlek till mode och mat, men Peter Prahl kan en och annan sak om ekonomi. Filmens skådespelare var det första som fångade mitt intresse, och den perfekta kombinationen som är Ryan Gosling, Christian Bale och Steve Carrell fick mig att förhandsboka biljetter på en gång. Nämnde jag Brad Pitt, också?

 

I stort sett följer filmen fyra finansiella parior som ser att finanskrisen är på väg och försöker överlista bankerna, som har varit lata och och högmodiga alltför länge. Det är en intressant historia, som får en att heja på huvudkaraktärerna, trots vetskapen om att deras vinst är västvärldens förlust. Det borde vara svårt att se, med tanke på att det är först nu som vi är på väg ut ur den största ekonomiska krisen i mannaminne, men det görs på ett så underhållande och roligt sätt att jag var fast.

Det är en film med väldigt högt tempo (vad annars kan man förvänta sig från Bale och Gosling?), men det vägs upp av backstoryn som berättas av Brad Pitt, en backstory som är både nedtonad och komplex. Jag kan inte tala från en ren nybörjares perspektiv, men jag kan säga att det finns aspekter som ser till att man kan förstå jargongen och följa historien med lätthet. Cameos med kända ansikten såsom Selena Gomez och Margot Robbie gör också det hela roligare och lite mer lättsamt.

Ta det som en Peter Prahl-exclusive, denna film kommer att vinna en Oscar i år. Den är nominerad i kategorierna Bästa film, Bästa manliga biroll (Christian Bale), Bästa regi, och Bästa manus efter förlaga, så det måste finnas en vinnare där någonstans!

Jag tyckte om The Wolf of Wall Street, men den kändes lite för munter i sin glorifiering av sedeslöshet. The Big Short, däremot, har den extra lilla nypa satir som behövs för att få filmen att kännas som att den har en viss lärdom att erbjuda. Precis som Jordan Belforts historia så är detta sant, men har den finansiella djärvheten att ta det från bara festande till stiliserad verklighet. Ett smart återberättande med högt tempo. Definitivt sevärd!