Allmänt Cahoots

Peter Prahl besöker Cahoots

Nätterna är långa såhär års. Inte så mycket i London som i Peter Prahls älskade Stockholm, men när man slutar jobba för dagen och det är kolsvart ute, så blir det lite deppigt. Så för att gå från ett mörker till ett annat, bestämde jag mig för att testa baren med krigstema, Cahoots, i Kingly Court.

 

När man kommer in leds man av en pigg ung man till en bar som har blivit utsmyckad som ett tåg i krigstid. Var detta koncept kom ifrån är jag inte säker på, men moderbolaget Inception Group, har en viss känsla för temabarer ― det är åtminstone kitschigt, eller hur? Hovmästarinnan var uppklädd i en wiggle dress, med håret uppsatt i pin curls, vilket inte kändes riktigt som 1940-tal, utan snarare Camden, 2009. Oavsett, hon var ljuvlig, och visade oss till en bunkerliknande sittavdelning med tidningsmenyer. Drinklistan var omfattande, och lite popcorn att mumsa på medan man väntade var en fin touch.

Min första cocktail var en söt gin-drink, med lite mycket garnering, men Peter Prahl är för stil OCH substans, så dessa humbug-sötsaker var inte helt fel. Jag lade märke till en intressant blandning av gin och inlagd lök förklädd som en drink, men bestämde att det kanske inte var det mest sofistikerade alternativet. Det fanns något som innehöll en buljongtärning, men jag skulle helst inte dricka sås innan en kväll på stan.

Det skulle verkligen kunna ses som ett perfekt date-ställe, med alldeles lagom tonad belysning, och tillräckligt imponerande läge, men fånigt nog att kunna skratta åt med sin dejt. Deras cocktails är inte billiga, men i hjärtat av Soho är det ganska förväntat. De har tydligen också live-underhållning ganska regelbundet, så är man sugen på något mer livligt bör man gå dit på helgen. Det var ganska hektiskt under mitt besök ― och det var på en vardag ― så se till att boka bord. Inget tar död på stämningen som att stå på gatan och be och böna dörrvakten om ett bord.

Okej, så Andra Världskriget är kanske inte det glamorösa tema man kan ha förväntat sig. Men det är fyndigt, drinkarna är goda, och stället har inte en takbar ― något unikt för London, har jag hört. Ge det ett försök, era skurkar.