Allmänt Peder Prahl, Peter Prahl

Den riktiga/verkliga Peter - Peder Prahl: låt oss få personlig

Det är lite av en blogger-överraskning den här veckan, eftersom jag har känt mig ganska introspektiv. Jag har fått veta att flera av mina läsare faktiskt inte vet särskilt mycket om mig. Där många bloggare tenderar att avslöja allt om sina personliga liv, och låta sina läsare se allt från deras husdjur till deras hem, kommer detta aldrig att vara jag. Men idag har jag bestämt mig för att ge lite insikt i mannen bakom bloggen.

 

Trots att jag kallas Peter, så heter jag faktiskt Peder Prahl, vilket är ett släktnamn som förts vidare genom flera generationer. Min farfar var den senaste Peder Prahl i mannaminne, men hans far bar också namnet, osv. Man kanske kan tro att detta är ett svenskt namn, men till och med i Stockholm anses det gammalt (det kommer tydligen ända från 1500-talet), därav ändringen. Min familj var extremt kreativ, och mina föräldrar lät mig tänka själv och lära av mina misstag. Min far, som jag kallar 3P (Pappa Peder Prahl), jobbade som universitetsföreläsare och min mor som assistent på en lokal skola för funktionshindrade barn. Detta innebar att jag alltid hade stöd och tillåtelse att vara mig själv ― vilket jag har fått kommentarer på under hela mitt vuxna liv. Min kärlek till film började tidigt, med filmkvällar med familjen som bestod av mer Woody Allen än Walt Disney. Jag skulle dock inte säga att vi var en intellektuellt elitistisk familj, och jag minns utflykter till Gröna Lund och shopping på Nordiska Kompaniet. När jag kom till London för att gå på filmskola sög jag åt mig av all extravagans och praktfullhet hos distrikt som Camden, Shoreditch och Brixton, men jag har också hållit fast vid min kärlek till den där nedtonade minimalismen som Sverige gör så bra.

 

När det gäller mitt arbetsliv, så försöker jag hålla den delen åtskild från bloggen, men jag jobbar i underhållningsbranschen och är (i regel) väldigt upptagen. Jag sköter nu ett litet team, vilket är extremt påfrestande ibland, men jag försöker att inte bli för Miranda Priestly om det!

 

Det kanske finns en sak ni inte vet om mig, däremot, och det är att jag har en hund. Trots att jag är en riktig kattperson (lugn, obrydd), så fick en väns mops valpar för ett år sedan, och jag blev förälskad i det där hoptryckta ansiktet. Jag är nu lite av ett skämt bland mina vänner, då jag behandlar Toby som en bebis, och han följer till och med med till jobbet ibland.

 

Så där har ni Peder Prahl i ett nötskal. Skicka ett meddelande eller lämna en kommentar om ni vill veta mer. Även om detaljerade vloggar och AMAs kan vara lite mycket för mig, så är jag säker på att jag kan besvara några av era frågor.