Peter Prahl's Recension av Mama - en rysligt bra debut av Andres Muschietti

En skrämmande spökhistoria som vid flera tillfällen ger dig kalla kårar längs med ryggraden. Mama är baserad på kortfilmen från 2008 med samma namn och är dessutom Andres Muschiettis långfilmsregidebut. Den handlar om två unga systrar som har vuxit upp i vildmarken. Som enda hjälp och sällskap har de en mystisk närvaro enbart känd som ”Mama”.

När finanskrisen drabbar världen 2008 tappar Jeffrey greppet fullständigt och mördar både sin affärspartner och sin fru. Sedan kidnappar han barnen och åker iväg med dem i bilen. Jeffrey kör vårdslöst över en vall och kraschar bilen i skogen. Han och barnen hamnar i en läskig stuga där en okänd och osynlig närvaro hindrar honom från att mörda resten av sin familj genom att plötsligt och brutalt döda honom. Fem år senare hittar Jeffreys tvillingbror flickorna som fortfarande bor i stugan, till synes ensamma. Han tar med sig de nu förvildade systrarna hem till sig, men har ingen aning om att den osynliga närvaron flickorna känner som Mama snart kommer efter för att hämta tillbaka dem.

Medan barnen kämpar för att vänja sig vid ett normalt liv hemma börjar mystiska händelser att förpesta tillvaron, och en kamp om systrarna tar fart som hotar att kväva hela familjen. Den fruktansvärda sanningen om Mamas förflutna uppdagas mer och mer medan hon gör allt för att återfå sina barn.

Filmens exekutiva producent är den berömda regissören Guillermo del Toro, och hans stöd för debutregissören Muschetti borde säga en del om hur bra filmen är visuellt. På ett sätt som liknar del Toros, visar Muschietti en imponerande känsla för dramatiken med sin filmfotografiska stil, vilket är särskilt lovande med tanke på att filmen är hans regidebut.

Med betoning på komposition och smart klippning är specialeffekterna osynligt införlivade, vilket skapar en genuint skrämmande effekt. Med en stark skådespelarensemble, speciellt de unga skådespelerskorna som spelar systrarna, är Mama en kuslig upplevelse som leker med gamla idéer på ett nytt och kreativt sätt. Mama är en skrämmande historia som gör att hjärtat ständigt åker upp i halsgropen, varför filmen passar ypperligt för härligt mörka midnattsvisningar.