Peter Prahl's Recension av kvalitetsskräckisen We Are What We Are

Det är inte ofta en nyinspelning av en film lyckas med konststycket att överskugga originalversionen i varje aspekt. Men 2013 års version av We Are What We Are, en återberättelse av det redan utmärkta mexikanska originalet från 2010, har lyckats göra just det.

We Are What We Are utspelar sig i en lantlig amerikansk småstad och presenterar sin publik för familjen Parker. Familjemedlemmarna är välvilliga och vettiga utåt, men de döljer en mörk hemlighet som de har lyckats hålla dold för de andra stadsborna i flera år. När kraftiga skyfall orsakar omfattande översvämningar i staden börjar dock familjen Parkers fasad att rämna. Det börjar verka som om deras något ovanliga seder kommer att avslöjas för alla och envar.

Regissören Jim Mickle berättat den här skräckfilmen på ett vackert sätt. Den är konstnärlig samtidigt som den tillfredsställer skräckfilmsfantaster med smak för blod och brutalitet. Den övergripande stämningen i We Are What We Are är dyster och ibland nästan klaustrofobisk. Den är obehaglig, kuslig och ger kalla kårar som är subtila men ändå effektiva. De sipprar in i ens medvetna, precis som stadens översvämningsvatten sakta absorberas av marken.

Den här skickligt utformade berättelsen om isolering och sorg har ett stillsamt tempo, varför du garanterat blir chockad när våldet slutligen bryter ut. För den som tittar är det nästan som att vaggas in i en falsk känsla av trygghet. Efter långa scener av djup begrundan och tankfulla konversationer är det plötsliga utbrottet av våld och skräck ganska oväntat, så du rycker garanterat till.

We Are What We Are är verkligen inte någon traditionell skräckfilm. Produktionen, med sin vältaliga dialog och familjeångest, kunde lika gärna höra hemma i ett gotiskt drama som utspelar sig i den amerikanska södern. Men hur fasansfull filmen än är, kanske det är just den genren den egentligen tillhör.

Jim Mickles extremt dystra och konstnärliga skräckfilm kanske inte faller alla i smaken, men det går inte att förneka att filmens stämning är helt unik. Om du gillar obehag, skräck, drama och tragedi i en och samma film kan We Are What We Are vara vad du söker.