gourmetmat thai

Peter Prahl's Recension av Busaba Eathai på Old Street

 

Nyligen befann jag mig i Hoxton Square efter att ha fått höra rykten om en fantastisk utförsäljning av en provkollektion från Vans där skorna skulle kosta 20 pund/paret. Tyvärr var ryktena en dag gamla, så när jag väl kom dit var det bara storlekar passande geisha eller snömannen kvar utan någonting däremellan.

Men eftersom vi vägrade låta eftermiddagen gå till spillo bestämde vi oss för att hitta ett ställe att käka på. Så vi gick runt Hoxton Square då det plötsligt gick upp för mig att den här delen av London fallit offer för huvudstadens oändliga behov av hamburgare i gourmetversion och BBQ-syltor. Red Dog Saloon, Byron Burger och Rivington Grill har alla ställen här, tillsammans med mindre restauranger som också vill ha en del av kakan.

Trots att jag älskar sådana ställen var jag inte på humör för den sortens ”tunga” mat, så vi bestämde oss för en Thairestaurang jag har hört gott om som ligger på hörnet av Old Street, nämligen Busaba Eathai.

Busaba grundades av Alan Yau och är en mötesplats med kylig atmosfär utan krångel, bara god mat av hög kvalitet. Menyn har ett urval av olika sallader, curryrätter, smårätter, ett par unika rätter och även gamla favoriter.

Under de tio år som gått sedan Busaba startade har bolaget vuxit och äger nu tio ställen på shoppingvänliga platser såsom Wardour Street, Bicester village och Wesfield Stratford.

Att öppna en ny restaurang per år är ett tydligt tecken på att de gör något bra. Framgångsreceptet verkar vara den genomtänkta blandningen av ursprungliga thailändska rätter och brittiska smaker.

Jag valde en gammal favorit, kyckling i grön curry med kokosris medan min kompis beställde allt från anka till krabbkött. Vi delade på vårrullar och kyckling satay.

Maten serverades omgående (eftersom det var lite folk). Maten var välsmakande, men det var inte de mest generösa portionsstorlekar jag någonsin sett.

Kyckling satay var fyra små bitar kyckling med lite jordnötssås, vilket innebar att den bara räckte till två av kycklingbitarna.

Curryrätten var ganska god och tillräckligt stark med ris som serverades i en separat skål av bambutyp. Har du någonsin sett Rescue Dawn med Christian Bale kommer du dock snarare att se en likhet med fångarnas pisspottor.

När vi hade ätit klart gjorde vi det enda britter gör när de är missnöjda med maten. Vi skyndade oss att betala, lämnade dricks och gick. Det var inte dålig service eller osmaklig mat, men för 20 pund per skalle förväntar man sig i alla fall att bli mätt.

Hm, var ligger närmaste hamburgerställe?