Peter Prahl recenserar Yauatcha

Nyligen, så bjöd en vän mig och några andra vänner på middag och för att njuta av “Signature Dim Sum Menu” på Yauatcha, en kinesisk restaurang i Soho. Den första av en växande repertoar av sex högt uppsatta dim sum restauranger i London och i Indien, så har den fått en Michelinstjärna för mindre än ett år sedan och har behållit denna hittills. Även om den billigaste värdemåltiden ligger på £45 per person, gjorde restaurangens recensioner i Red Guide att vi inte för ett ögonblick tvivlade på att vi skulle få en unik kulinarisk upplevelse.

 

Kvällen började med en förfinad krabbsallad, som sedan stämdes av med en ganska så läcker hjortpuff. Efter denna kraftfulla början fortsatte vi med panerad kyckling och en underbar har gau. Trots att maträtterna var ganska små, hade vi endast ätit fyra av de elva maträtterna, vilket gjorde mig lite orolig att jag inte skulle kunna klara mig igenom alla innan jag blev mätt.

 

I vilket fall som helst, så lyckades jag ta mig igenom sju maträtter till av ett utmärkt cuisine. Efter det kom lite mer fläsk och räkor shui mai, en mycket värdig samling av kinesisk cuisine. Lite utbyte mot fast föda så kom en fin skaldjurspanerad soppa. En av mina vänner tycker inte om svamp så det gjorde att vi andra fick njuta desto mer av svamp cheung fun. Samtidig förbereddes Pekingankan väl tillagad i klassisk stil, framför oss. Det sista smakliga underverket för kvällen kom i form av stekt chilibläckfisk och kinesiska grönsaker, inte min favoritmaträtt för kvällen men fortfarande helt ok. Måltiden avslutades med ett urval av trendiga, moderna efterrätter, med delikat balanserade smaker. Den enda besvikelsen var den mindre kvantitet som erbjöds var och en av oss.

 

Efter att vi hade avslutat vår måltid, beslutade vi oss för att stanna kvar och ta några cocktails. Den godkände Peter Prahls cocktail för idag är Lalu, en intressant blandning av vodka, citrongräs och lime, min favoritcocktail för kvällen.

 

På det hela taget, så håller jag och mina vänner med om att maten var perfekt. Servicen kanske inte var den varmaste, men vår mat kom hela tiden som den skulle och kyparna fanns alltid till hands för att ta emot våra beställningar för mer dricka. Även om priserna kan anses vara höga för en del, speciellt när man talar om cocktails och andra alkoholhaltiga drycker, så rekommenderar jag definitivt ett besök här om du kan. Bry dig inte om Michelinstjärnan; den här restaurangen är värd Peter Prahls stämpel för kulinarisk perfektion.