Mode Isabella Blow

Peter Prahl's Recension av Isabella Blow – ”Fashion Galore” av Alistair O’Neill

Med ett minne från slutet av förra året för att leda in till det nya året tänkte jag dela med mig av mina tankar kring en spektakulär utställning jag gick för att se av den lika spektakulära Isabella Blow - ”Fashion Galore”, skapad av Alistair O'Neill och Shonagh Marsha..

Utställningen var belägen i de otroligt vackra omgivningarna i Somerset House, hem till stora konst- och modeutställningar och även till välkända London Fashion Week. Om du har bevittnat denna magnifika show kommer du att beteckna den som en underbar ”once in a lifetime”-modeupplevelse.

Med långa köer av människor som väntade utanför, bara för att få en glimt av de spektakulära plaggen som visades, genomsyrades allt ändå av en lugn och fridfull atmosfär medan besökarna beundrade de extravaganta skapelserna, inte bara av Isabella utan även av Alexander McQueen och Philip Treacy uppdelat på två våningar - alla med det gemensamma intresset av att beskåda mästerverken.

Medan jag gick runt i denna imponerande utställning fick jag inte bara se många olika kollektioner utan jag fick också en insikt i början av Isabellas karriär och hur hon utöver åren utvecklades till att bli den hon var och hur hon nådde toppen som en av de mest inflytelserika personerna inom mode idag. Utställningen visade också många korta klipp från olika catwalks, fotosessioner och även intervjuer utöver Isabellas liv. För att ge dig en bättre förståelse började Isabella sin karriär som Anna Wintours assistent vid amerikanska Vogue. Hon arbetade sedan för Tatler och sedan brittiska Vogue.

En sak jag älskade med den här utställningen var hur man ljussatt plaggen  - särskilt Philip Treacys hattar och hur de reflekterade sina fascinerande skuggor på väggarna bakom och gjorde atmosfären än mer förtrollande.

Vid slutet av utställningen fanns en presentbutik där besökarna kunde köpa kort och posters och även kopior av en särskild hatt från Pilip Treacy-utställningen. Det innebar att folk kunde komma ihåg de fantastiska verk som visades i utställningen.

Efterkänslan av den här utställningen var att den gav mig en mycket bättre förståelse för Isabella eftersom hon var en väldigt annorlunda mode-ikon. Efter att jag lämnat utställningen ville jag se catwalks med alla Isabellas olika plagg och stilar och den gav mig också en förståelse för hur hon influerat sina likar såsom Alexander McQueen, då hans still har fört in mycket extravagans på både catwalken och i modevärlden